Ramayan chaupai dhol ganwar shudra pashu nari

  1. ” ढोल, गंवार , शूद्र ,पशु ,नारी सकल ताड़ना के अधिकारी “” का सही अर्थ क्या है….?????
  2. क्यों तुलसीदास जी ने लिखा ढोल गवाँर सूद्र पसु नारी? क्या सही अर्थ है?
  3. The Counterattack of “Dhol Gawar Shudra Pashu Nari”
  4. The queer in Ramcharitmanas
  5. Amid Dalit Protests, Let’s Revisit Roots of Caste & Discrimination
  6. Ramcharitmanas Sundarkand Path
  7. My musing,My thoughts


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” ढोल, गंवार , शूद्र ,पशु ,नारी सकल ताड़ना के अधिकारी “” का सही अर्थ क्या है….?????

क्या आप जानते हैं कि रामचरित मानस के सुन्दरकांड में उल्लिखित “” ढोल, गंवार , शूद्र ,पशु ,नारी सकल ताड़ना के अधिकारी “” का सही अर्थ क्या है….????? दरअसल…. कुछ लोग इस चौपाई का अपनी बुद्धि और अतिज्ञान के अनुसार ….. विपरीत अर्थ निकालकर तुलसी दास जी और रामचरित मानस पर आक्षेप लगाते हुए अक्सर दिख जाते है….! यह बेहद ही सामान्य समझ की बात है कि….. अगर तुलसी दास जी स्त्रियो से द्वेष या घृणा करते तो……. रामचरित मानस में उन्होने स्त्री को देवी समान क्यो बताया…????? और तो और…. तुलसीदास जी ने तो … “एक नारिब्रतरत सब झारी। ते मन बच क्रम पतिहितकारी।“ अर्थात, पुरुष के विशेषाधिकारों को न मानकर……… दोनों को समान रूप से एक ही व्रत पालने का आदेश दिया है। साथ ही …..सीता जी की परम आदर्शवादी महिला एवं उनकी नैतिकता का चित्रण….उर्मिला के विरह और त्याग का चित्रण……. यहाँ तक कि…. लंका से मंदोदरी और त्रिजटा का चित्रण भी सकारात्मक ही है ….! सिर्फ इतना ही नहीं….. सुरसा जैसी राक्षसी को भी हनुमान द्वारा माता कहना…….. कैकेई और मंथरा भी तब सहानुभूति का पात्र हो जाती हैं….. जब, उन्हे अपनी ग़लती का पश्चाताप होता है । ऐसे में तुलसीदास जी के शब्द का अर्थ……… स्त्री को पीटना अथवा प्रताड़ित करना है……..आसानी से हजम नहीं होता…..! साथ ही … इस बात का भी ध्यान रखना आवश्यक है कि…. तुलसी दास जी…… शूद्रो के विषय मे तो कदापि ऐसा लिख ही नहीं सकते क्योंकि…. उनके प्रिय राम द्वारा शबरी…..विषाद….केवट आदि से मिलन के जो उदाहरण है…… वो तो और कुछ ही दर्शाते है ……! तुलसी दास जीने मानस की रचना अवधी में की है और प्रचलित शब्द ज़्यादा आए हैं, इसलिए “ताड़न” शब्द को संस्कृत से ही जोड़कर नहीं देखा जा सकता…..! फिर, यह प्रश्न बहुत स्वाभिविक सा ह...

क्यों तुलसीदास जी ने लिखा ढोल गवाँर सूद्र पसु नारी? क्या सही अर्थ है?

ढोल गवाँर सूद्र पसु नारी। सकल ताड़ना के अधिकारी॥ का सही अर्थ क्या है? इस लेख को धैर्य पूर्वक पढ़े हम सभी शंकाओं का समाधान इस लेख में करने वाले है। अस्तु, गोस्वामी तुलसीदास जी द्वारा रचित श्रीरामचरितमानस का पारायण हम बचपन से ही करते आ रहे हैं। लेकिन समय-समय पर इसके तमाम अंशो पर सवाल उठाये जाते रहते हैं। इसमें से एक चौपाई जिसका सबसे ज्यादा उल्लेख होता है वह है :- प्रभु भल कीन्ह मोहि सिख दीन्हीं। मरजादा पुनि तुम्हरी कीन्हीं॥ ढोल गवाँर सूद्र पसु नारी। सकल ताड़ना के अधिकारी॥ - श्रीरामचरितमानस सुंदरकाण्ड अक्सर इस चौपाई को लेकर दलित संगठन, महिला संगठन तथा कभी-कभी मानवाधिकार संगठन भी अपना आक्रोश जताते हैं। कुछ लोग इसे रामचरितमानस से निकालने की मांग करते हैं। कभी मानस की प्रतियां जलाते हैं। तुलसीदास को प्रतिगामी दलित, महिला विरोधी बताते हैं। मैं कोई मानस मर्मज्ञ तो हूँ नहीं जो इसकी कोई अलौकिक व्याख्या कर सकू। लेकिन फिर भी मानव बुद्धि द्वारा भी यह सोचने वाली बात है कि जो तुलसीदासजी‘बंदउँ संत असज्जन चरना।’ लिखकर मानस की शुरुआत करने वाले, ‘बंदउँ सीता राम पद जिन्हहि परम प्रिय खिन्न॥’ सीताजी रामजी के चरणों की वंदना करने वाले, वैदिक वर्ण व्यवस्था में शूद्र समाज में सेवक है। अर्थात् जो भी व्यक्ति किसी की सहायता करता हो किसी कार्य में वो शूद्र के अंतर्गत आता है। जैसे आजकल लोग (लेबर, नौकरी, वर्कर) अर्थात् जॉब करते है वो सब शूद्र कहलायेगें। अस्तु, जहा तक रही बात शूद्रों की। तो तुलसीदास जी शूद्रों के विषय में ऐसा कदापि लिख ही नहीं सकते। क्यों? इसलिए क्योंकि उनके परम प्रिय श्रीराम द्वारा शबरी, विषाद, केवट आदि से मिलन के जो उदाहरण है, वो तो और कुछ ही दर्शाते है। यह ध्यान रहे कि राम क्षत्रिय हो क...

The Counterattack of “Dhol Gawar Shudra Pashu Nari”

In the Sunderkand of Ramcharitmanas epic, the main reason for the senseless interpretation of the chaupai “dhol gawar shudra pashu nari”, is the ignorance about the depth scripture offers and of the Awadhi language. The very purpose of this lecture is to remove these misconceptions. Here are links to a few articles related to this topic – Shri Bal Ram Singh, PhD, has been a professor since 1990 at UMass Dartmouth and at the Institute of Advanced Sciences (INADS), Dartmouth, A Massachusetts. He is also the Founding Director of the Centre for Indic Studies at UMass Dartmouth. He is currently a Fellow of the Jawaharlal Nehru Institute of Advanced Study, JNU, Delhi. All content contained within the videos posted above is based on the personal opinion of the respective speakers. These videos are provided for general informational and educational purposes only. The video does not reflect the official position of Sangam Talks or of Sarayu Foundation Trust, who have not established the veracity thereof, and hence, would not be responsible or liable in any manner.

The queer in Ramcharitmanas

By Devdutt Pattanaik There is an oft-quoted line in Tulsidas’ Ramcharitmanas, ‘Dhol ganwar shudra pashu nari sakal taadan ke adhikari.’ Its translation has been the subject of great debate. The most common translation has been, ‘Drums, buffoons, servants, animals and women are deserving of reprimand.’ It has been used to indicate the feudal nature of Hinduism. Naturally, there are many who oppose it. The accusers are often commonly grouped as Left Wing while the defenders are grouped as Right Wing. The Left sees itself as ‘accurate’ and calls the Right as ‘deniers’ and ‘apologists’. The Right sees itself as ‘misunderstood’ and the Left as suffering from ‘saviour-complex’. Academia and media tends to lean towards the Left, though currently many are questioning the excesses of the Left, and are turning Right. The Left would like to believe that everyone on the Right is a goon. And the Right would like to brand everyone on the Left as anti-national (after cleverly turning patriotism in India into a code for Hinduism). And so, the battle lines are drawn. And in this shrill battle, where everything becomes a courtroom drama before a live camera, complete with accusers and defenders, scholarship is lost. The line is spoken by the sea-god, Varuna, when Ram demands he make way for him to go to Lanka. Varuna apologises for behaving as a ‘drum, buffoon, servant, animal and woman,’ and so accepts Ram’s reprimand, while reminding Ram that everyone has to stay in their place in the wor...

Amid Dalit Protests, Let’s Revisit Roots of Caste & Discrimination

This chaupai (quatrains) is cited in Sundara Kanda, the fifth book in the Ramayana, and is probably the most misunderstood “chaupai” of Goswami Tulsidas (1532-1623). The context was clearly mentioned in the holy scripture, but in the last few years, it’s been increasingly taken in one way only: The word ‘Dalit’ does not represent a caste sentiment alone; it represents the psyche of the less privileged, weak, poor and downtrodden segment, that lives only to serve others. The definition of caste finds its origins in our religious texts, and is mostly explained by the upper castes, to the detriment of the so-called lower castes. Manusmriti is the most quoted Vedic text that explains and normalises societal hierarchy, hegemony and power structures. According to Manusmriti, Shudras and Chandalas (the lowest of castes), were given capital punishment for committing certain crimes for which a Brahmin was given only nominal punishment such as paying a fine. Furthermore, in a hymn from Rig Veda called “purusha sukta”, it is claimed that it is god who has assigned specific professions to those who were ‘born’ of his mouth, chest, thighs and feet. Socially, we have seen the nature and attitudes of the upper castes towards the lower castes, both in urban and rural set-ups. In rural areas, there is a skewed relationship between landlords and peasants, village brokers (lalas) and landless farmers, priests and the ‘untouchables’ or ‘out-castes’. Across the spectr...

Ramcharitmanas Sundarkand Path

Ramcharitmanas Sundarkand Path is an extremely popular and powerful prayer glorifying Hanuman Ji – one of Lord Rama’s most trusted, selfless, loyal, and loving devotees. The Sundarkand is originally the fifth chapter in the great Indian Sanskrit epic Ramayana written by Sage Valmiki. Goswami Tulsidas has included it in the Ramcharitmanas as well. The Ramcharitmanas Sundarkand Path describes the valorous acts of Hanuman Ji, during his journey to Lanka. Radha Krishna Temple of Dallas, provides the opportunity for participating in the Sunderkand Path on Thursday Apr 3rd, 5:30PM CST telecast Ramcharitmanas Sundarkand Path – Hanuman Ji’s Valour Hanuman ji is reminded by Jambavant ji of his astronomical powers. Thus, making a giant dent in the ground, with the name of Lord Ram on his lips and the image of Lord Ram in his heart, Hanuman ji takes a giant leap across the ocean, speeding to Lanka. He encounters many obstacles during his journey which he intelligently overcomes. He discovers Mother Sita imprisoned in Ashok Vatika, delivers Lord Rama’s message to Her and offers to rescue Her. Sita ji refuses as she is waiting for Lord Ram alone to come and save her as well as avenge her insult at the hands of Ravan. But overwhelmed by Hanuman ji’s loyalty, she blesses Hanuman ji with eight siddhis(special powers), nine types of wealth, and eternal devotion at the feet of Lord Ram. Hanuman ji is furious at seeing Jagad Janani (universal mother), Yogamaya personified, his beloved Mother...

My musing,My thoughts

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